Karin Sveen |
Klassereise | ||||||
Kanskje rett og slett et
betydelig verk
Pål
Strandbakken - oktober 2000 Jeg
er i utgangspunktet ikke en av Karin Sveens lesere; hun er ikke en av mine
forfattere, uten at jeg har noen formening om hvorfor. Egentlig
tror jeg vel at det er tilfeldigheter som avgjør at man begynner å
interessere seg for noen forfatterskap og ikke for andre. For meg er
altså Karin Sveen en forfatter jeg har hørt om siden annen halvdel
av syttitallet, men aldri har lest noe av. I forbindelse med noen
avisdebatter bestemte jeg meg en gang for å lese romanen Hannas
hus fra 1991, men noe kom i veien. Derfor er Klassereise. Et
livshistorisk essay (Oktober 2000) det første jeg har lest av
henne. Selv om jeg er befridd for plikten til å utdele dumme
terningkast, vil jeg gjerne ha sagt at jeg synes det er en veldig god
bok; kanskje til og med et betydelig verk, men den type pompøse
dommer bør man vanligvis helst vente noen år med. Begrepet "klassereise"
har avgjort vært mer fremme i svensk
enn i norsk debatt. Etter å ha fullført Sveens bok anskaffet jeg
Ronny Ambjörnssons Mitt förnamn er Ronny fra 1996; det
er den tittelen i Sveens litteraturliste som minner mest om hennes
eget prosjekt. Det skal imidlertid ikke på noen måte forstås som en
påstand om imitasjon eller om innholdsmessig eller tematisk
avhengighet. Jeg synes bare at jeg får et mer interessant perspektiv
på deler av Sveens bok ved å sammenlikne den med Ambjörnssons –
ved å være bevisst på likheter og forskjeller. Derfor bruker jeg
den som en slags kontrast. På mange måter er
nok fortellingen om vertikal sosial mobilitet en av de viktigste
generelle fortellingene fra og om det forrige århundret. En rekke
studier på makronivå og forsøksvise sosiologiske begrepsdannelser -
utdanningssamfunn, postindustrielt samfunn osv. - har tematisert økningen
i antallet "middelklasseposisjoner"
i de moderniserte samfunnene og
betydningen av utdannelse som kvalifisering for disse posisjonene.
Denne klassereise-sjangeren fremstår da som en innenfrafortelling om
de betydelige endringene i klasse- og lagdelingssystemet i Vesten.
Sveens undertittel er "et
livshistorisk essay",
og det er åpenbart ikke en selvbiografi (selv om det like åpenbart
trekker på forfatterens liv og erfaring). Hun omtaler ikke sin debut
i 1975, selv om vi må tro at det var en viktig begivenhet for en 27
år gammel jente fra arbeiderklassen, og når hun skriver om
universitetsutdannelsen, så oppgir hun aldri - si vidt jeg kan se -
hvilke fag eller grader hun har tatt. Klassereise er kun
selvbiografi i den grad det selvbiografiske materialet har mening i
forhold til forfatterens intensjoner. I den forstand kan
boka kanskje ha noe til felles med Harald Berntsens Det lange
friminuttet (1998), men der hvor Berntsen er nærmest ensidig
opptatt av politikk og det kollektive - Porsgrunn Gymnas som
mytologisk arnested for en historisk-sosiologisk endring av
rekrutteringsbasen for Universitetet - er Sveen opptatt av noe annet.
Kanskje noe dypere, og i alle fall noe som er vanskeligere å
formidle. Når jeg
sammenlikner Sveens og Ambjörnssons tekster, så er det særlig to
ting som blir tydelig. Det første peker mot en forskjell mellom
forfatternes løp: I Mitt förnamn er Ronny er det helt klart
at klassereisen er et bevisst prosjekt, er prosjekt som settes i gang
av forfatterens mor når det går opp for henne at sønnen "er
flink på skolen"
eller "har
lett for det".
Den unge Ronny får som eldste barn - og dessuten som sønn - i
oppgave å heve familiens status; dessuten skal han samtidig uttrykke
den svenske moderniteten, hvor talenter fra arbeiderklassen skal få
en sjanse til å komme opp og frem. Karin Sveen ser på
sin side ut til å begynne sin klassereise mer til tross for enn
på grunn av. I og med at ingen i hennes miljø ser ut til å ha
bestemte forventninger til at en arbeiderklassejente skal drive det
til noe, får hennes "vekst"
et tilfeldig og individualistisk preg.
Fraværet av forventninger gir en slags frihet. Nettopp fordi hun er
jente, får hun lov til å dyrke mer aparte tilbøyeligheter, som å
begynne på latinlinja på gymnaset, noe som en
arbeiderklassegutt nok ville ha funnet svært vanskelig. Karin Sveen
er ikke på marsj gjennom klassesamfunnets opplæringsanstalter med
blikket festet på karriere og oppdrift, men heller en som snubler
litt fremover og generelt sikter for lavt i forhold til evner og
motivasjon. Hun
trekker seg bl.a. i første omgang fra et akademisk løp fordi hun
ikke klarer tanken på at studielånet ville overføres til og belaste
hennes foreldre dersom hun selv skulle dø. Underklassestudenters
angst for lånefinansiert utdannelse er velkjent, selv om Sveens
konkrete begrunnelse for gjeldsangst virker original. I
en enkel verden kunne jeg kanskje ha skrevet at Sveen reiser ut av
underklassen og inn i "middelklassen".
Men verden er ikke enkel. Hvorfor jåler jeg det hele til med å
snakke om, eller skrive, "inn
i noe annet"?
Fordi klassebegrepet trekker på en økonomisk dimensjon - det er
knyttet til Marx – og det refererer i siste instans til individets
plass i produksjonssystemet. Og selv løsrevet fra Marx er det klart
at det refererer til det som hos Bourdieu kalles for økonomisk
kapital (lønn, formue, kapitalinntekter). Men reisemetaforen, som
både innebærer at man opplever nye landskaper og at man er en annen
når man kommer tilbake, er ikke på langt nær så sterk når temaet
bare er penger og rikdom. (Jf. de evinnelige lottomillionærreklamene:
Alle lottomillionærene bruker sin nye rikdom til å finansiere
underklasse- eller "lavkasteprosjekter".
De forblir "seg
selv".
De reiser ingen steder. Eller kanskje til Florida.) Den viktigste likheten mellom Sveens og Ambjörnssons fortellinger handler om betydningen av den kulturelle kapitalen. Det er den som innebærer tapt uskyld, det er den som gir snittet i øyet som endrer blikket. Det er sannsynlig at mange av Sveens venninner fikk rekkehus og stasjonsvogn lenge før hun fikk det, mens det hun fikk (eller tok), var noe annet, noe det kan være vanskelig å forklare hva er. Derfor er det på en måte helt greit eller helt korrekt at hun ikke nevner hva hun studerte (det er mulig at hun roper det på side 216, se sitat lenger ned, men det er i tilfelle godt skjult). David Macy skriver i sin Foucault-biografi orn studiet ved Ecole Normale Supérieure: "the object of a normalien's study was the mastery of culture rather than familiarity with a syllabus" (Macy 1995, s. 26). Vår skandinavisk-sosialdemokratiske billigutgave av den franske eliteskolens mastery of culture er det som gjør tapet av uskyld så definitiv, og som umuliggjør en tilbakevending.
Og
det er ikke minst det som gjør at underklassestudenter utvikler et
ambivalent forhold til sin egen utdannelse; kostnadene blir høyere når
det du har kjempet for å få del i, gjør deg til en fremmed i det
miljøet som i utgangspunktet formet deg. Det er lett å komme tilbake
til the 'Hood med penger, dop, damer og dyre biler. Atskillig
vanskeligere er det å komme tilbake med tweedjakke, hornbriller og
forfatterskapet til en samling artikler om forholdet mellom
Wittgensteins begrep om språkspill og Kuhns paradigmebegrep. Kanskje
dette er en delårsak til at skoleflinke arbeiderklassegutter så ofte
velger ingeniørfag når de får sjansen til høyere utdannelse. Da
tjener du bedre og bestemmer en del. Og viktigst: Du driver med noe ordentlig. Verken
Sveen eller Ambjörnsson tar opp utdannelsens synkende profittrate -
at man opplever at mye av statusen og stasen ved å komme frem er
blitt borte fordi for mange har gått den samme løypa samtidig. Ambjörnsson
foretok sin reise før nivelleringen satte inn for fullt; han
er født på trettitallet og var dermed ferdig utdannet før den
egentlige eksplosjonen i høyere utdanning. Han ble et slags medlem av
den klassen han aspirerte til, selv om han i liten grad kom til å føle
seg hjemme i den. Sveen, som er jevnaldrende med sekstiåtterkullet i Norge, kunne ha opplevd at verdien på utdannelsen ble undergravd når den ble (mer) alminnelig, men hun virker altså som en annen type reisende. Hvis du opplever et "Åndelig" liv som en belønning i seg selv, vil du i mindre grad være skuffet over at utdannelsen ikke brakte laurbær og sosial posisjon.
Jeg
har så langt ensidig konsentrert meg om en historisk-sosiologisk og
psykologisk lesning, som tar med seg én interessant dimensjon
ved Sveens bok. En dimensjon som gjør sammenlikning med andre tekster
- som her Mitt förnamn er Ronny - mulig og naturlig. Veldig
mye av Klassereise går imidlertid utover dette. Volummessig
handler kanskje så mye som halvparten av boka om noe annet -
riktignok om noe beslektet, men utvilsomt noe annet. I kortversjon kan vi si at hun gir en innenfraskildring av Giddens' modernitetsteorier om hvordan det oppleves å befinne seg mellom "høymoderne" (utdannet middelklasse), "moderne" (industriarbeiderklasse) og "førmoderne" (landbruksproletariat) logikker. I den øvelsen havner Sveen også innenfor en mer vitenskapsteoretisk eller – tilgi en grusom ordkonstruksjon – "vitenskapsteoriliknende" tematikk: en refleksjon over forholdet mellom skrift, forfatter og "virkelighet", som ikke er mindre gyIdig og interessant for skjønnlitteratur enn den er det for faglitteratur.
Og i enda en forlengelse av tema tar hun opp språkets, eller de ulike språkenes, klassekarakter. Følelsen av å komme til akademia med et ikke-universelt språk – til alt overmål med et slags morospråk for revyscenen – har rammet mange kull som har søkt utdannelse i Oslo. Her har studenter fra semiperiferien (Toten, Grenland, Østfold m.m.) vært hardere rammet enn nordlendinger, trøndere og vestlendinger, som har hatt regionale motidentiteter å trekke på. Mange har måttet forholde seg til denne problematikken, og alle sammen har vært klar over at det i siste instans har handlet om selvrespekt og identitet; om å ta på seg en språklig maske for å kunne bli en legitim deltaker i diskursen.
Karin er på besøk på jernstøperiet for å levere matpakke og kaffe til faren på ekstra kveldsskift:
Jeg
synes det er veldig godt sagt, og dermed verdt å sitere. Men det er ikke
først og fremst gjennom slike Kjartan Fløgstad-liknende
formuleringer at teksten lever. De kommer heller som et slags tillegg. Det
er fryktelig trivielt, og dessuten utilbørlig ovenfra-og-ned-aktig,
å påpeke at Karin Sveen skriver "godt".
Det er på en måte grenser for hva man kan tillate seg å ytre om en
som har vært forfatter i et kvart århundre. Hun gjør imidlertid noe
med språket (eller i språket) som skaper et slags originalt
synspunkt på verden. I en viss forstand er det vel dette som ideelt
sett skiller en forfatter fra en skribent? Kanskje det fascinerende
ved Klassereise nettopp er at den i hovedsak skjønnlitterære
forfatteren bringer med seg noe annet inn i en hovedsakelig
samfunnsvitenskapelig tematikk; at hennes kombinasjon av levd erfaring
og erfaring som forfatter bidrar til at hun skaper noe unikt i skjæringspunktet
mellom kunst og samfunnsvitenskap-aktig sakprosa. På en helt annen måte
enn Ambjörnssons i og for seg helt utmerkede bok opptar Klassereise
meg lenge etter at jeg har lest den gjennom første gang. jeg
antar at det betyr at forfatteren har lykkes med et eller annet. Og
det viktigste hun har lykkes med, er kanskje nettopp at hun ikke
innfrir leserens mest åpenbare forventninger. Det er en bok som
definerer seg selv. |
||||||
|
||||||
Biografi Oppdrag Bibliografi Forside | ||||||
|
||||||
Kopirettigheter © Karin Sveen Design Kihl |